Adressändring – allt du behöver veta

Adressändring - Hur gör man?

Alla flyttar vi någon gång. Oavsett om det handlar om att flytta ihop med sin partner, köpa sin första bostad eller helt enkelt byta bostad, kan adressändring vara en knepig process. Du måste inte bara uppdatera din adress på flera olika ställen, utan det finns också vissa juridiska och skattemässiga skäl till detta.

I den här artikeln får du en översikt över allt du behöver veta om att göra en adressändring, bland annat vad det är, när du behöver göra en adressändring och hur du ska göra det.

Vad är en adressändring?

En adressändring är när du officiellt ändrar din hemvist från en plats till en annan. Det kan vara såväl en permanent som en tillfällig flytt. I allmänhet är det viktigt att göra en adressändring när du flyttar från en plats till en annan, även om din bosättningsstatus inte ändras (t.ex. om du flyttar inom samma stad).

Det finns främst två anledningar till detta. Det första är att du vid en flytt ändrar din folkbokföringsadress, vilket exempelvis kan påverka vilken skatt du betalar. Det andra skälet är att din post ska skickas rätt. På grund av dessa två anledningar finns det några olika sätt att genomföra en adressändring på.

Det är viktigt att särskilja på en adressändring och ändring av folkbokföringsadress då dessa inte riktigt innebär samma sak. En folkbokföringsadress behöver alltid ändras via Skatteverket, medan en ändring av adress dit din post ska gå, kan göras via exempelvis Svensk Adressändring. Något vi kikar närmare på i kommande stycken.

Adressändring Skatteverket

När du flyttar är det viktigt att du uppdaterar din adressändring hos Skatteverket eftersom det, som tidigare nämnt, kan påverka det skattebelopp du betalar. Din flyttanmälan hos Skatteverket uppdaterar även statliga myndigheter med korrekta uppgifter. Något som exempelvis kan avgöra om du ska gå till en ny vallokal, eller var dina närmsta vårdcentraler finns. Dessutom förenklar rätt folkbokföringsadress för kommunen att planera eventuella nybyggnationer eftersom de ser hur många som finns folkbokförda i de olika stadsområdena.

När behöver man kontakta Skatteverket om en flytt?

En rekommendation är att alltid skicka in din anmälan innan du flyttar, för att din nya adress ska börja gälla samma dag som du flyttar till din nya bostad. Du kan även göra det som senast en vecka efter din flytt, men din nya adress gäller då först när din anmälan mottagits av Skatteverket.

Du kan genomföra en flyttanmälan direkt på Skatteverkets hemsida med hjälp av din e-legitimation. Du fyller enkelt i datumet du tänkt flytta, din nya adress samt detaljer som lägenhetsnummer, eventuell hyresvärd samt vilka personer som ska flytta från den befintliga adressen till den nya. Därefter signeras flyttanmälan och du kan i lugn och ro fokusera på andra viktiga delar av själva flytten.

Svensk Adressändring

Förutom en flyttanmälan hos Skatteverket, går det även att anmäla sin nya bostadsadress via Svensk Adressändring. Svensk Adressändring startades 1993 och ägs idag av de två största postleverantörerna i Sverige – PostNord och CityMail. Detta är en samhällstjänst som tillhandahåller möjligheten för privatpersoner att kunna ta emot sin post trots att de bytt adress eller om man tillfälligt reser bort från sitt fasta boende.

Även om du gör en adressändring hos Skatteverket är det inte självklart att samtliga företag som du är kund hos får information om detta. Genom att använda sig av tjänsten Adressändring kan du se till att din post skickas rätt.

Eftersändning av post

Exempelvis ser tjänsten till att all post som skickas till din gamla adress går i retur till mottagaren. Men det går också att ansöka om en så kallad eftersändning där posten skickas direkt till din nya adress, även om den gamla står på brevet eller paketet.

Att genomföra själva adressändringen är kostnadsfritt, dock tillkommer en kostnad för eftersändningen och varierar beroende på hur länge du önskar ha tjänsten. Tidsperioderna är mellan 3, 6 och 12 månader där den längsta tidsramen är att rekommendera för dig har företag eller som får post från olika avsändare oregelbundet under ett år. Skulle du behöva mer tid än så finns möjligheten till förlängning.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *