Flyttanmälan – När skall man anmäla flytt?

flyttanmalan

När du ska flytta till en ny bostad är det nödvändigt att anmäla din flytt till Skatteverket. Detta kallas även att göra en flyttanmälan, vilket i sig innebär att du anmäler din flytt och att du därmed måste byta folkbokföringsadress. Att göra en flyttanmälan eller att adressändra på det här sättet. Är ett krav på alla som ska flytta, såvida flytten inte är tillfällig. Vill du veta mer om hur du går tillväga för att göra en flyttanmälan ska du fortsätta läsa!

Vad innebär flyttanmälan?

Att göra en flyttanmälan innebär kort och gott att du anmäler din flytt hos skatteverket. I och med att du gör en flyttanmälan kommer diverse olika myndigheter upprättigas om att du ska byta adress. I samband med det kommer även en så kallad adressändring, eller ändring av folkbokföringsadress att ske. 

Därför ska en flyttanmälan göras!

Faktum är att alla som ska flytta och ändra adress över en längre period (mer än ett års tid) måste enligt lag anmäla flytten till Skatteverket. Anledningen till det är att de olika stora myndigheterna, så som Skatteverket och CSN, ska ha koll på var du bor. Att ha rätt folkbokföring är otroligt viktigt för att dina uppgifter ska hanteras korrekt. 

De behöver också din korrekta adress för att exempelvis kunna avgöra vilken skattesats du ska betala till din kommun. Var utskicken till dig ska skickas, samt vilka rättigheter till barnbidrag och bostadsbidrag du har. Sådana regleringar kan variera mellan olika kommuner. Därför är det nödvändigt att du har anmält rätt adress för att få rätt villkor.

Så gör du en flyttanmälan! 

Du som ska flytta har helt enkelt ett ansvar att göra en flyttanmälan, och det i god tid inför flytten. Så fort du vet vilket datum du ska flytta bör anmälan göras så att du kan vara säker på att registrering om din nya folkbokföringsadress är färdig tills flyttdatumet. Gör du det i god tid slipper du möjliga komplikationer och missförstånd. 

Att göra en flyttanmälan är inte alls svårt. Tack vare Skatteverkets flyttanmälan på hemsidan kan alla som ska flytta snabbt och enkelt gå in och anmäla det. Tjänsten är också helt gratis. Skatteverket adressändring är även det något som är riktigt smidigt. Men som samtidigt innebär att din post kommer till rätt adress. Såhär gör du för att anmäla en flytt:

Steg för steg – hur du gör en flyttanmälan!

  1. Gå in på Skatteverkets hemsida 

    Detta kan du göra enkelt via din Mobil, iPad eller Dator

  2. Klicka vidare till deras flik ”Folkbokföring” under Privat

    Skatteverket adressändring

  3. Gå sedan vidare till kategorin ”Flyttanmälan”

    Som du ser klickar du dig vidare på första steget ovan i bilden.

  4. Logga In

    Om du inte redan loggat in via BankID eller Mobilt Bank ID – kan du nu logga in på ditt konto för att hämta dina personuppgifter.

  5. Läs igenom din information!

    Det är viktigt att du läser igenom din information innan du klickar vidare och gör en flyttanmälan (se gul kolumn). Se till att alla uppgifter stämmer!

  6. Fyll i de nya uppgifterna för ditt nya hem!

    När alla dåvarande uppgifter stämmer – skall du fylla i de nya uppgifterna: vilka som flyttar och vad den nya adressen är

  7. Granska och Godkänn!

    Se återigen över de uppgifter du lämnat till Skatteverket – så att stämmer och ser korrekt ut. Skulle du behöva ändra går det göra det senare (men för att slippa krångligheter – kolla en extra gång!

  8. Signera flyttanmälan med E-legitimation

    Signera sedan din fylttanmälan med hjälp av ditt digitala id-kort
    ”E-legitimation.

  9. Spara din kvittens

    Det är viktigt att du sparar din kvittens i PDF – ifall du skulle behöva bevis på att du gjort en fylttanmälan.

Eftersändning 

Ska du flytta och vill vara säker på att all din post, det vill säga utöver utskick och andra uppgifter som hör till de stora myndigheterna. Då kan det vara nödvändigt att eftersända din post. 

Gör du en adressändring kommer alla företag som du får utskick från att bli medvetna om ändringen inom ett år. Vill du däremot att det ska gå snabbare kan det vara nödvändigt att göra det på egen hand. Eller genom att eftersända posten till din nya adress under en viss period. 

Självklart kan du även göra en adressändring utan eftersändning om du vill att posten ska fortsätta levereras till den gamla adressen. Detta kan till exempel vara bra då du gör en tillfällig adressändring. Idag finns det vissa sidor där du kan anmäla eftersändning av post gratis. 

När ska flyttanmälan göras?

Du som vill adressändra och byta folkbokföringsadress måste vara medveten om när denna anmälan senast ska göras för att ändringen ska vara klar i tid. Det här innebär att din flyttanmälan ska göras senast fem arbetsdagar innan flyttdatum, eller senast en vecka efter. 

Görs det i tid kommer ändringen vara färdigställd på det datumet flytten ska ske. Har du glömt att adressändra eller anmäla din flytt kommer anmälan att stiga i kraft på det datumet anmälan görs. Kom bara ihåg att det är olagligt att inte anmäla en flytt om den inte är tillfällig. Det vill säga att den gäller en period som är mindre än ett år. 

Hur långt tid tar det att adressändra?

Går du via Skatteverkets e-tjänst för att göra en flyttanmälan kommer det bara ta några minuter innan den nya informationen lagrats och ändringen gått igenom. Dock måste anmälan vara komplett och göras innan flyttdatumet. Gäller det eftersändning av post kan det även där gå väldigt snabbt om du gör det på rätt sätt. 

Hur gör man en flyttanmälan (adressändring) ?

Genom att logga in på Skatteverkets hemsida – under fliken ”Folkbokföring” skickar du in din flyttanmälan enkelt digitalt. Se vår Steg för Steg guide ovan!

När ska flyttanmälan göras?

Du som skall adressändra och byta folkbokföringsadress skall göra detta senast fem arbetsdagar innan det planerade flyttdatumet eller helst senast en vecka efter.

Hur långt tid tar det att adressändra?

Från att du skickat in de handlingar via Skatteverkets hemsida tar det ca 5 arbetsdagar innan du har dina nya adressuppgifter registrerat hos dem.

Vad kostar det att göra en flyttanmälan (adressändring)?

Att göra en flyttanmälan här helt kostnadsfri och det gör du hos Skatteverket.

Går det göra en flyttanmälan på papper?

Om du inte har e-legitimation går det bra att göra en flyttanmälan på pappersblanket. Det finns även ett digitalt formulär som hjälper dig att flylla i blanketten korrekt. Se blankett SKV 7845

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *