Handpenning för lägenhet – så fungerar det

Handpenning för lägenhet

Att ta ut en handpenning, som även kallas för depositionsavgift, är vanligt när man väljer att hyra ut i andrahand.

Men vilka regler är det som gäller, och när har uthyraren rätt att behålla hela eller delar av den handpenning han fått från hyresgästen?

Dessa frågor och fler svarar vi på i den här artikeln.

Vad är en handpenning vid andrahandsuthyrning?

En handpenning vid andrahandsuthyrning är en summa pengar som hyresgästen betalar till hyresvärden i samband med tillträdet för att täcka eventuella utgifter vid utflytten. Om andrahandsbostaden inte lämnas i det skick som vid tillträdet kan uthyraren behålla handpenningen.

Läs mer: Hyra ut i andra hand

Fungerar handpenningen som ett avtal? 

Ja, handpenningen fungerar som ett civilrättsligt avtal mellan uthyrare och hyresgäst, så det är viktigt att du som andrahandsgäst faktiskt läser igenom avtalet innan du undertecknar det.

Muntliga handpenningsavtal är lika giltiga som skriftliga avtal, men skriftliga handpenningsavtal är att föredra då båda parter lätt kan bevisa vad som gäller.

Vad räknas som normalt slitage?

Hyresvärden har rätt att bli ersatt för alla skador som överstiger normalt slitage. 

Men vad räknas som normalt slitage och inte?

Det finns inga exakta regler men nedan ger vi dig exempel på vad i princip alla räknar som normalt slitage kontra renodlade skador.

Exempel på normalt slitage

  • Hyresgästen har hängt upp ett par tavlor och det finns några spikhål i väggen.
  • Några enstaka dörrhandtag är lösa.
  • Några enstaka handtag till köksluckor och badrumsluckor är lösa.
  • Det finns några enstaka repor på golv och/eller väggar.

Exempel på skador som ska dras från depositionen

  • Det finns hål och/eller bucklor i väggarna.
  • Hyresgästen struntar i att flyttstäda. Hela avgiften för flyttstädningen brukar i regel dras från depositionen.
  • Hyresgästen flyttar ut för tidigt. Det vill säga innan uppsägningstiden gått ut.
  • Hyresgästen struntar i att betala sin hyra.
  • Hyresgästen har lämnat fläckar på möbler och/eller inredning.
  • Det finns vattenskador i lägenheten.
  • Ett eller flera eluttag är skadade.
  • Det finns skador på kakel och klinkers.
  • Ett eller flera fönster är krossade.
  • Nycklarna är inte återlämnade. I detta fall behövs en ny låscylinder som hyresgästen ska stå för.
  • Det finns större repor på golv och väggar.

Vad händer om ni inte kommer överens?

Om hyresvärden och hyresgästen inte kommer överens om vad den summa som ska behållas från handpenningen ska ligga på, då kan ärendet tas upp civilrättsligt.

Men då det är ganska klart vad som ska ersättas och inte bör båda parter lita på sitt samvete och komma överens med varandra utan att göra en rättssak av det hela.

Summorna är allt för små för att det ska vara värt att bråka, anser vi.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *