Deklarationstider 2018: Hur Deklarera Hus & Villa

Deklarera 2016 Hus & Villa

Så här när det närmar sig deklarationsdag för alla oss i Sverige så har många frågor och funderingar på hur man ska deklarera sin villa. Det kan handla om att att man sålt eller köpt hus under året som gått. Här går vi genom några av de mer vanliga sakerna som kan komma upp.

Ta del av dessa råd och tips!

Om Du Sålt Huset under 2017

Något man ska ha koll på är att om du haft utgifter för att förbättra huset under den tid du bott där så kan dessa vara avdragsgilla. Du kan alltså ha rätt att dra av dessa mot en eventuell vinst eller förlust som du gjort vid försäljningen.

Vilken sorts förbättringsutgifter får man avdrag för

När det är dags att räkna ut om du gjort en vinst eller en förlust på din försäljning av huset så ska du se till att ta med utgifter du har haft för att förbättra, reparera och underhålla huset.

Men det är inte alla utgifter som du kan tillgodoräkna dig.

Har du gjort grundförbättringar, t ex ny-, till- eller ombyggnad så kan du räkna med dessa. Även om du tillfört något som inte tidigare funnits i villan så godkänns detta. T ex om du köpt och installerat en diskmaskin om detta inte tidigare fanns i huset.

Om du dock byter ut något, t ex en byggnadsdel eller något material, till något bättre kan du bara dra av merkostnaden till att just byta mot något bättre.

Reparationer och underhåll ska ha gjort att huset håller bättre skicka än då du köpte det! Ha det som en liten regel.

Tänk dock även på att du endast får avdrag för utgifter under försäljningsåret eller de 5 föregående åren. Du måste dessutom minska utgifterna för normalt slitage innan du gör avdraget.

Har du gjort Vinst på Försäljningen

Då säger vi först och främst grattis, kul. Tänk dock på att du måste betala skatt på den vinst du gör. Det är 22/30 av vinsten som ska beskattas. Låter det krångligt? Vi förstår. Se en, förhoppningsvis, enklare förklaring här nedan:

Har du gjort en vinst på 100 000 kronor så kan du multiplicera denna summa med 22% (22/30* skattesatsen i kapital 30% = 22%).

Vilket i detta fall blir 22 000 Kronor (100 000*0,22)

För att verkligen veta om du har gjort en vinst så är det inte bara att räkna försäljningspriset mot ditt inköpspris. Utan det är fler variabler som ska in i beräkningen.

Så här kan du räkna ut om du gjort vinst eller förlust på försäljningen:

Ta Försäljningspriset
–  Utgifter för försäljningen
–  Inköpspris och lagfartskostnad med mera
–  Förbättringsutgifter
+ Återföring av uppskov
= Vinst/Förlust

Om du sedan verkligen har denna summa i handen beror till stor del på hur stort lån du hade tagit på huset.

Uppskov med att betala vinstskatt

Om du vill så kan du skjuta upp beskattningen av vinsten men det finns en del krav och regler att förhålla sig till. Bland annat måste beloppet vara större än 50 000 kronor och du måste ha bott i villan du säljer minst 1 år innan försäljningen. Du måste dessutom skaffa dig en ny bostad och det nom en viss tid.

Jag rekommenderar att du läser mer hos skatteverket i denna, ganska komplicerade fråga.

Vad gäller angående Fastighetsavgiften

Ägde du villan den 1 januari 2017 så är det också du som ska betala avgiften för hela kalenderåret. Det går alltså inte att göra en uppdelning av den i inkomstdeklarationen med köparen. Utan detta löser ni istället vid kontraktsskrivning där det då räknas ut hut stor del ni ska betala var. Eller egentligen hur mycket som köparen ska betala dig.

Mäklaren brukar i de flesta fall hjälpa till med detta.

Om Du Köpt Hus under 2017

Har du tagit bostadslån för att köpa villan och då betalar ränta på detta så har du rätt att dra av räntan i inkomstdeklarationen. Det är dock endast 30 procent av räntan som är avdragsgill och det är på den skatt som du betalat in under året som ränteavdraget dras från.

Betalar du mer än 100 000 kronor i ränta under året så minskar dock bara skatten på lönen med 21 procent, för den delen av räntekostnaderna som överstiger de 100 000 kronorna.

Här är några räkneexempel på texten ovan:

Fall – 1

Bostadens inköpspris: 2 000 000 kronor
Lån: 1 700 000 kronor

Ränta 3%: 51 000 kronor per år i ränta
Avdrag: 30% av 51 000 = 15 300

Skatten på din lön minskar i detta fall med 15 300 kronor

Fall 2

Bostadens inköpspris: 4 500 000 kronor
Lån: 4 000 000 kronor

Ränta 3%: 120 000 kronor per år i ränta
Avdrag: 30% av 100 000 = 30 000
+ 21% av 20 000 = 4 200

Skatten på din lön minskar i detta fall med 34 200 kronor

Tips! Se även till att komma ihåg att spara fakturor och kvitton på utgifter för förbättringar du gör på huset. Dessa kommer att behövas längre fram när du säljer och då eventuellt har rätt att göra avdrag för dessa utgifter.

När Du sitter med Deklarationen i handen

Nu sitter du där och det är dags att göra årets deklaration. Du sitter förmodligen inte med den i handen dock. Nästan alla svenskar gör det idag via mobil eller dator.

Här ger vi några direkta råd om vad du behöver veta och ha framför dig när det är dags!

Har du sålt hus, villa eller bostadsrätt och ska deklarera försäljningen behöver du köpekontrakt, mäklarfaktura, lagfart och inteckningar för att kunna räkna ut allting korrekt. Du behöver också fakturor eller kvitton för förbättringar som gjorts på bostaden.

Skulle du sakna kvitton så finns det möjligheter att få avdrag iaf. Se i så fall till att dokumentera det du gjort på andra sätt så att du med säkerhet kan visa vad som gjorts.

Absolut lättast är att deklarera försäljningen via Skatteverkets e-tjänst  – Inkomsdeklaration 1. Där får du hjälp med uträkningar och du slipper också flytta belopp. Dessutom får svart på vitt se hur mycket skatt du ska betala.

2017 kom nyheten att du kan importera blankett K5 (vilket är den bilaga du ska deklarera försäljningen på) till e-tjänsten. Importerar du den så hamnar alla uppgifter på rätt plats i deklarationen. Superenkelt och smidigt!

Där, nu hoppas jag att du fått lite mer kött på benen när det gäller att deklarera för dig som äger, sålt eller köpt hus eller lägenhet under 2017.